“Der er simpelthen så meget godt lokalt engagement alle steder”
Under sin turné har statsministeren besøgt flere forskellige kommuner, og vi spurgte hende, hvad der især har gjort indtryk:Der er meget opbakning, det er vi glade for. Mange mennesker, der gerne vil komme at hilse og sige lidt om, hvordan de har det. Og det er klart, det er den nære velfærd, som betyder mest, fortæller hun.Samtidig understreger hun, at billedet rundt om i landet både rummer stærkt lokalt engagement og områder, hvor der fortsat er udfordringer:
Jeg bliver bekræftet i, hvor godt et land vi har, og hvor mange der gør sig umage. Der er også udfordringer – blandt andet på dele af ældreplejen. Det er helt sikkert et sted, jeg synes, vi skal gøre det bedre. Men der er virkelig også meget godt i Danmark.
“Sociale medier kommer til at splitte os i atomer”
Et af de mest omdiskuterede emner lige nu er unges skærmvaner og den kommende aldersgrænse for sociale medier. Vi spurgte statsministeren, hvorfor den gode samtale i hjemmet ikke længere er nok.De sociale medier er designet til at gøre os afhængige. Algoritmerne er lavet til det. Derfor har de fleste af os svært ved at styre det - især efter Reels kom, og man bare kan sidde og blive ved og blive ved, siger hun.Den nye aldersgrænse skal ses som en beskyttelse, mener hun:
For mig handler det om, at vi som samfund tør beskytte det vigtigste. Det er selvfølgelig vores børn - men det er også vores demokrati. De sociale medier kommer til at splitte os i atomer, og tonen er allerede blevet rigtig grim.Statsministeren er desuden overbevist om, at en fast aldersgrænse vil gøre hverdagen lettere for både børn, forældre og skoler:
Det er jeg ikke i tvivl om. Ligesom når vi nu forbryder telefonen i skolen, så gør det det også meget lettere for læreren og i øvrigt også for børnene. At det ikke skal forhandles. At det ikke er en mulighed. Det er bare sådan, det er. Når man er i skole, så modtager man undervisning, og man er en god kammerat. Og derhjemme, der kommer der selvfølgelig stadigvæk til at være nogle diskussioner, men jeg tror faktisk, at det bliver lettere for forældrene. Fordi når der er flere grænser i skolen, og når der er en aldersgrænse i det hele taget, så understøtter det jo også, når forældrene så siger, læg skærmen væk, når vi spiser aftensmad. Eller man må ikke have den med, når man går i seng om aftenen.
Valget på tirsdag: Statsministerens budskab til danskerne
Med Kommunal- og Regionsvalget lige om hjørnet bad vi hende afslutningsvis om et budskab til vælgerne:Jeg håber, de stemmer socialdemokratisk. Selvom vi står i en urolig verden, og selvom militær oprustning er vigtig, skal vi have et stærkt velfærdssamfund på den anden side af det her.Da Mette Frederiksen efterfølgende indtog scenen i MovieHouse i Slagelse, blev det med en fyldt sal af borgere, der også ønskede at stille spørgsmål, lufte bekymringer og høre mere om regeringens visioner. Og anført af tv-vært Ida Wohlert blev der diskuteret en bred vifte af aktuelle temaer - blandt andet fødevarepriser, Ukraine-krigen, Ruslands trussel og klimaforandringerne. En ting er sikker: Samtalen om Danmark fortsætter – også efter valget tirsdag.
