Skip to main content
15. maj 2026

Safelii søger sælgere til danskudviklet Smart Home-løsning

Danske Safelii vil gøre det nemmere at styre hjemmets lys, varme, alarm og videoovervågning fra én samlet app. Nu søger virksomheden sælgere, der vil være med til at bringe fremtidens Smart Home ud til flere danske hjem.

Af: Nete Hjort | Foto: Safelii

Safelii er skabt med fokus på at gøre hverdagen lettere for boligejere. Systemet består blandt andet af pærer, sensorer, termostater og en central hub, som får hjemmets enheder til at arbejde sammen. Via appen kan brugeren tænde og slukke lys, justere varmen, styre sikkerhedsløsninger og opsætte automatiseringer direkte fra mobilen.

Smart teknologi uden bøvl

Ifølge Safelii er løsningen udviklet til danske hjem og bygget til at fungere enkelt i hverdagen. Systemet kører primært lokalt i hjemmet, så centrale funktioner fortsat kan virke, selv hvis internettet driller. Safelii tilbyder blandt andet intelligent lysstyring, intelligent alarm med digital kontrolcentral, intelligent varmestyring samt live video med optagelser.

Søger sælgere til vækstrejse

I forbindelse med den videre udrulning søger Safelii nu sælgere. Virksomheden tilbyder fast løn, provision uden loft, bonusprogram, salgskurser efter behov og en gratis startpakke til hjemmet. Læs mere om jobbet her.

Interesserede kan sende CV til job@safelii.dk eller ringe på 70 20 40 60 for at høre mere.

Læs mere om Safelii Smart Home på www.safelii.dk.

13. maj 2026

Ny meritlæreruddannelse styrker læreruddannelsen i Hillerød

Fra august 2026 kan ikke-uddannede lærere tage en meritlæreruddannelse på Campus Hillerød. Det skal styrke rekrutteringen til folkeskolen i Nordsjælland og gøre det faglige miljø endnu stærkere på uddannelsen.

Af: Københavns Professionshøjskole | Foto: Ritzau / Københavns Professionshøjskole
PRESSEMEDDELELSE

Københavns Professionshøjskole udvider fra sommeren 2026 læreruddannelsen i Hillerød med et nyt tilbud målrettet lærere, der allerede arbejder i skolen, men endnu ikke har en formel læreruddannelse.

Med det nye udbud samles ordinære lærerstuderende og meritstuderende for første gang på samme campus. Det skal bidrage til et stærkere fagligt miljø og skabe bedre muligheder for at koble teori og praksis.

Det er en stor styrkelse af læreruddannelsen i Hillerød, at vi nu samler både ordinære studerende og meritstuderende på samme campus. Det giver et mere robust fagligt miljø og nogle helt særlige muligheder for at koble teori og praksis endnu tættere sammen, siger dekan Tove Hvid Persson fra det Lærerfaglige Fakultet på Københavns Professionshøjskole.

Meritlæreruddannelsen kan gennemføres over tre eller fire år og er tilrettelagt, så den kan kombineres med et fortsat job i skolen.

Tæt samarbejde med kommunerne

Den nye meritlæreruddannelse er udviklet i samarbejde med kommunerne i Nordsjælland, hvor andelen af lærere uden formel uddannelse er blandt de højeste i landet. Det viser tal fra AE-rådet. Det giver et reelt grundlag for at løfte kompetenceniveauet – hos den enkelte lærer og i skolerne som helhed.

Vi har brug for flere uddannede lærere i vores skoler, og her er meritlæreruddannelsen et helt afgørende redskab. Den gør det muligt for dygtige medarbejdere at tage en læreruddannelse, samtidig med at de fortsætter deres arbejde i skolen, siger Mads Kjær Ingvardsen, chef for Børn, Unge, Kultur og Fritid i Halsnæs Kommune.

Han understreger, at samarbejdet med kommunerne er en forudsætning for, at uddannelsen kan lykkes:

Vi er med til at identificere og motivere potentielle ansøgere, og vi tilrettelægger arbejdet på skolerne, så det kan hænge sammen med uddannelsen. Det er en fælles opgave – og en fælles investering i fremtidens folkeskole.

Praktikforløbene på meritlæreruddannelsen – samlet set 12 uger – bliver også gennemført i et tæt samarbejde med de nordsjællandske kommuner.

Et uddannelsesmiljø i vækst

Læreruddannelsen i Hillerød åbnede i 2023 og er siden blevet udbygget år for år. Til sommer vil alle fire årgange for første gang være samlet på campus – svarende til omkring 100 lærerstuderende.

Med meritlæreruddannelsen udvides miljøet yderligere. Meritstuderende bringer erfaring fra skolerne, mens de ordinære studerende bidrager med nye perspektiver fra studiet. Det skaber grundlag for et stærkere fagligt fællesskab og bedre muligheder for videndeling på tværs.

Vi ved, at mange lærere bliver i den del af landet, hvor de uddanner sig. Derfor er det afgørende, at vi både kan tiltrække nye studerende og give dem, der allerede står i klasselokalet, mulighed for at uddanne sig lokalt, siger Tove Hvid Persson.

Safelii

Safelii er et danskudviklet Smart Home system lavet til danske hjem, hvor alt det elektriske i boligen samles i All-in-one app. Lys, varme, sikkerhed og energistyring bliver bundet sammen i ét system, så du slipper for at hoppe mellem flere løsninger.

Annoncørbetalt Indhold
Dit hjem – samlet ét sted

Med Safelii får du et hjem, der hænger sammen. Systemet består af enheder som pærer, sensorer og termostater, der snakker trådløst med en central hub – hjertet i det hele. Alt styres nemt fra mobilen, hvor du kan tænde, slukke, justere og lave automatiseringer, der gør livet lidt lettere. Forestil dig lys, der tænder, når du kommer hjem, varme der justeres ned, når huset er tomt, og besked direkte på telefonen, hvis noget bevæger sig, mens du ikke er der.

Stabilt, enkelt og uden bøvl

Safelii er bygget til at fungere i virkeligheden, ikke bare i teorien. Systemet kører primært lokalt i dit hjem, så det stadig virker, selv hvis nettet driller. Der er ingen løbende abonnementer, og alt er lavet til at spille sammen fra starten. Installationen bliver klaret af professionelle montører, som sætter det hele op og giver dig en grundig gennemgang, så du hurtigt føler dig hjemme i systemet.

Smart hverdag med færre bekymringer

Safelii handler i bund og grund om at gøre hverdagen nemmere. Mindre bøvl, mere overblik og et hjem, der faktisk hjælper dig.

Samtidig er der tænkt i energiforbrug og smartere brug af ressourcer, så du både kan spare og leve mere bevidst, uden at gå på kompromis med komforten.

Læs mere på safelii.dk.

Safelii søger sælgere til fremtidens nye Smart Home

Safelii har udviklet en app, der samler styring af hjemmets el, lys, varme og sikkerhed ét sted – en All-in-one App. De søger medarbejdere og tilbyder fast løn, provision, bonus, kurser og gratis startpakke.

Af: Nete Ploug | Foto:

Safelii har gennem to år udviklet en App der kan styre lys, varme, alarmsystem, videoovervågning og meget mere. Brugeren kan styre alt det elektriske i hjemmet i en All-in-one App.

Med Safelii får man intelligent lysstyring, Intelligent ALARM med digital kontrolcentral, intelligent varmestyring og live video med optagelser. App’en er gratis, og der er intet abonnement.

Safelii er kundernes indkøbscentral og ejet af elektrikere.

Læs mere om Safelii Smart Home på www.safelii.dk.

Send dit CV til job@safelii.dk eller ring 70 20 40 60 for at høre mere.

22. april 2026

Vejdirektoratet inviterer borgmestre til møde om Hillerødmotorvejens forlængelse

Flere borgmestre er inviteret til møde for at drøfte løsninger i forbindelse med omlægning af trafik frem til motorvejens åbning.

Af: Vejdirektoratet | Foto: Ritzau
PRESSEMEDDELELSE

Vejdirektoratet har i dag sendt borgmestrene i Allerød, Hillerød, Furesø og Gribskov kommuner et brev. De inviteres til et møde med det formål at drøfte mulige supplerende initiativer på Hillerødmotorvejens forlængelse i anlægsperioden frem til motorvejens åbning.

Vejdirektoratet er – som i alle anlægsprojekter – meget optaget af trafiksikkerheden for trafikanter, mens de igangværende anlægsarbejder foregår, hvor forlængelsen bliver ombygget til en firesporet motorvej med autoværn.

Vejdirektoratet tog i sommeren 2024 initiativ til, at hastigheden blev skiltet ned fra 90 km/t til 80 km/t. Der blev sammen med politiet iværksat en øget hastighedskontrol. Disse tiltag har tilsammen medført en mærkbar reduktion af gennemsnitshastigheden på strækningen.

Stadig for mange ulykker

Alligevel må vi konstatere, at der fortsat sker alvorlige ulykker. Det handler for eksempel om bilister, der kører markant for hurtigt, foretager uhensigtsmæssige overhalinger eller er uopmærksomme. Politiets tekniske undersøgelser viser, at for høj hastighed var den primære årsag til dødsulykken i marts. Og kort efter var der en ny frontalulykke, som vi foreløbigt ikke kender den fulde årsag til, siger Jens Holmboe, direktør i Vejdirektoratet.

Derfor har vi taget initiativ til et møde med borgmestrene, så vi sammen kan drøfte mulige løsninger, frem til den planlagte omlægning af trafikken i september.

21. april 2026

SpeedwayLigaen ansætter Lars Holm som ny direktør: Erfaren erhvervsprofil vender hjem til sporten

SpeedwayLigaen tager endnu et markant skridt i udviklingen af dansk elitespeedway.

Af: SpeedwayLigaen | Foto: SpeedwayLigaen
PRESSEMEDDELELSE

Lars Holm er ansat som ny direktør for SpeedwayLigaen ApS, og med ham får ligaen en markant profil med dybe rødder i sporten, stærk forretningsmæssig erfaring og en klar ambition om at løfte SpeedwayLigaen til nye højder.

Det er lidt af en sværvægter, der sætter sig i direktørstolen for SpeedwayLigaen – Lars Holm bringer en sjælden kombination af stærk forretningssans og en livslang passion for speedway med sig. Han har blandt meget andet tidligere opbygget og solgt sin egen virksomhed, han har drevet succesfulde boutique-hoteller i Florida og så var han manden, der i 2006/2007 trådte til som mægler i en krisetid, hvor ligaen var tæt på at lukke med blot to overlevende hold. Hans sportslige CV tæller desuden en årrække som rådgiver for den tredobbelte verdensmester Nicki Pedersen i guld-årene 2003 og 2007-2008. Kombineret med erfaring som tv-kommentator på Grand Prix-serien kender han sporten fra alle vinkler – fra ryttergården til de bonede gulve.

Bestyrelsesformand Louise Laustsen ser ansættelsen som en vigtig milepæl i arbejdet med at styrke ligaen og lægger ikke skjul på forventningerne:

Lars Holm kommer med en helt særlig kombination af kommerciel handlekraft, erfaring, pondus og en dyb forståelse for sportens særlige DNA. Han kender miljøet, han forstår menneskerne i og omkring sporten, og han ved, at udvikling kræver både respekt for traditionerne og mod til at tænke større. Vi er meget glade for, at Lars Holm har sagt ja til opgaven, og vi er overbeviste om, at han bliver en stærk drivkraft i den videre udvikling af SpeedwayLigaen.

For Lars Holm er der også en særlig dimension i at vende tilbage til sporten:

Speedway har fyldt meget i mit liv, og derfor føles det også som at komme hjem igen. Jeg har stor respekt for klubberne, kørerne, de frivillige, sponsorerne og de mange mennesker i og omkring sporten, som hver eneste dag er med til at holde dansk speedway på et højt niveau. Det er en unik sport med en stærk kultur og et særligt engagement, som man mærker med det samme.

Klar til ligaens næste fase

Han lægger ikke skjul på, at netop ambitionerne er høje, og han ser store muligheder i ligaens næste fase:

SpeedwayLigaen står på et langt stærkere fundament i dag, end da jeg selv var med til at samle ligaen i en vanskelig periode. Det er et resultat af solidt og fornuftigt arbejde fra klubberne gennem mange år. Nu handler det om at bygge videre på det store potentiale. Vi skal turde løfte blikket og udvikle ligaen både sportsligt og kommercielt, styrke det økonomiske fundament og gøre det endnu mere attraktivt at være sponsor og samarbejdspartner. Vi skal styrke synligheden, skabe mere opmærksomhed omkring sporten og samtidig fastholde og udvikle det høje sportslige niveau, som allerede kendetegner SpeedwayLigaen i dag. Når man ser på de hold, der er tilmeldt i år, er der ingen tvivl om, at publikum kan se frem til speedway fra øverste hylde.

For Lars Holm handler næste skridt om at bygge videre på sportens stærke fundament og løfte ligaen ind i en ny fase:

Dansk speedway har sat et markant aftryk på verdenskortet fra Ole Olsen og frem til i dag. Det er en arv, vi skal værne om, men det er også et stærkt fundament for at tænke ambitiøst om fremtiden. Jeg kender sporten indefra – fra kørernes perspektiv til sponsorernes behov – og jeg er klar til at give den fuld gas for at sikre, at SpeedwayLigaen står endnu stærkere sportsligt, kommercielt og i offentligheden i de kommende år.

Samtidig lægger han vægt på, at ambitionerne også skal omsættes til konkret udvikling og langsigtet værdi for ligaen:

Jeg har stor respekt for opgaven foran os og for alt det arbejde, der allerede er lagt i ligaen gennem årene. SpeedwayLigaen står et godt sted i dag, men jeg ser også et stort uforløst potentiale. Vi skal bygge videre på det stærke fundament, styrke den kommercielle platform og skabe endnu mere værdi, synlighed og relevans for sponsorer og samarbejdspartnere. Der ligger et klart potentiale i at gøre SpeedwayLigaen endnu mere attraktiv som platform for erhvervslivet, og det skal vi forløse. Samtidig skal vi udvikle ligaen med respekt for sportens stolte traditioner. Jeg er klar til at give den fuld gas for at sikre, at SpeedwayLigaen fortsat er det naturlige samlingspunkt for dansk motorsport i verdensklasse.

Ansættelsen ligger i naturlig forlængelse af den retning, SpeedwayLigaen allerede har sat med etableringen af SpeedwayLigaen ApS. Ligaen har de seneste måneder taget væsentlige skridt mod en stærkere og mere professionel struktur, og direktørrollen er oprettet med et klart fokus på at løfte ligaen kommercielt og organisatorisk samt øge synligheden omkring sporten.

SpeedwayLigaen ApS ejes af Slangerup Speedway, Team Fjelsted, Holsted Tigers, Esbjerg Vikings, Grindsted Speedway, Region Varde Elitesport, SES – Sønderjylland Elite Speedway og Nordjysk Elite Speedway.

16. marts 2026

Mette Frederiksen på rundtur i landet: De unge skal væk fra skærmen og ind i fællesskabet

Som led i valgkampen sætter Mette Frederiksen fokus på unges skærmforbrug og fremhæver de fysiske foreningsfællesskaber som et vigtigt alternativ til sociale medier.

Af: Isabella Fuglsang | Foto: Socialdemokratiet

I lørdags gæstede statsminister Mette Frederiksen Fyn for at tale om fællesskaber og unges trivsel. Her kom hun med en klar melding: Sociale medier skal begrænses, og de fysiske fællesskaber skal styrkes.

Selvom besøget fandt sted i forbindelse med et lokalt løb i Strib, var budskaberne rettet mod hele Danmark. Statsministeren benyttede lejligheden til at hylde det danske foreningsliv, som hun mener er selve fundamentet for vores samfund.

Mit bud er, at de fleste af os, der er på Christiansborg, har lært rigtig meget af foreningslivet, og jeg tror, at alle kan lære noget af at være en del af det frivillige i Danmark, lød det fra Mette Frederiksen.

Til kamp mod de sociale medier

Et af de centrale emner for statsministeren er de unges digitale liv. Hun lagde ikke skjul på, at hun ser de sociale medier som en direkte konkurrent til de sunde, fysiske fællesskaber, og hun foreslår nu flere midler for at beskytte børn og unge.

Vi har aftalt, at telefonen kommer ud af skolen nu – både i undervisningen og i frikvartererne. Men jeg mener også, at vi skal forbyde de sociale medier helt ned til 14-15 år. Vi skal sørge for, at man skal logge ind med sin alder, så man simpelthen ikke kan logge ind, hvis man ikke er gammel nok, forklarede Mette Frederiksen.

Som en modvægt til den digitale verden peger hun på efterskolerne. Og en nylig politisk aftale skal gøre det økonomisk muligt for flere familier at sende deres børn afsted, uanset indkomst, for at sikre dem adgang til tætte, forpligtende fællesskaber.

Lettere at være ung iværksætter

Udover trivsel og skærmtid fokuserede besøget også på fremtidens erhvervsliv. Statsministeren anerkendte, at det i dag kan være for “bøvlet” for unge at starte egen virksomhed på grund af administrative byrder.

Spørgsmålet er, om vi kunne lave et eller andet, hvor vi løftede nogle af de administrative byrder. Det vil jeg i hvert fald gerne være med til at kigge på, sagde hun med henvisning til de mange krav, der møder unge iværksættere, som ikke nødvendigvis kommer fra en iværksætterfamilie.

Valgkampen ruller: Husk at stemme den 24. marts

Besøget er blot et af mange stop for Mette Frederiksen i disse dage. Statsministeren rejser i øjeblikket land og rige rundt som en del af valgkampen op mod folketingsvalget, der finder sted tirsdag den 24. marts 2026.

Uanset om man er enig i regeringens politik eller har tænkt sig at sætte sit kryds et helt andet sted, er opfordringen klar: Brug din stemmeret og vær med til at præge fremtidens Danmark den 24. marts.

Du kan finde mere information om valgdagen og dit lokale afstemningssted på kommunens hjemmeside.

13. marts 2026

Naturfagsmaraton i Hillerød Kommune: Elever bygger tårne, genbrugslamper og myremodeller til naturfagskonkurrence

Den 16. marts dyster elever fra Hillerød Kommune om trofæet i Naturfagsmaraton, som Naturvidenskabernes Hus står bag. I år deltager omkring 23.000 elever i 5. og 6. klasse på landsplan.

Af: Naturvidenskabernes Hus | Foto: Naturvidenskabernes Hus
PRESSEMEDDELELSE

500 elever fra 5. og 6. klasser i Hillerød Kommune mødes den 16. marts til årets Naturfagsmaraton i Hillerødsholmskolens hal. Her skal eleverne fremvise og demonstrere deres løsninger på fire forskellige opgaver, som de har forberedt hjemme på skolen til den store konkurrencedag. De har blandt andet undersøgt indeklimaet i deres klasselokale og bygget 3D-modeller af myrer.

Med Naturfagsmaraton vil vi øge elevernes faglige motivation og interesse for naturfag og teknologi. De bliver klogere på udfordringer fra deres hverdag og oplever, at de kan undersøge dem og handle på dem. Det er med til at give eleverne en bevidsthed om, at de også kan være med til at bidrage til fremtidens løsninger, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.

Opgaverne i Naturfagsmaraton er udviklet af Naturvidenskabernes Hus, og eleverne øver sig i at samarbejde, tænke kreativt, være vedholdende og planlægge opgaveløsningen. De skal prøve sig frem, fejle og forbedre deres løsninger og vide, at der er mere end én rigtig løsning på opgaverne.

Opgaver fra hverdagen

I Naturfagsmaraton får eleverne opgaver, der tager udgangspunkt i emner og udfordringer fra deres hverdag. Emner og udfordringer, som også danske virksomheder arbejder med, og derfor er der hvert år tilknyttet to virksomheder til to af årets opgaver.

I år er det COWI og Danfoss. I COWI-opgaven skal eleverne blive klogere på, hvad der gør en kube stærk og holdbar, og de skal bygge et udsigtstårn. I Danfoss-opgaven skal de undersøge indeklimaet i deres klasselokale og bygge en ventilator.

Naturfagsmaraton er en rigtig god mulighed for at skabe interesse blandt dem, der kommer til at bygge fremtidens samfund og løse nogle af de udfordringer med klima, trængsel, energi og digitalisering, som vi står overfor. Vi får fremover kun endnu mere brug for dygtige og innovative nye talenter, der har lyst til at være med til at bygge fremtiden, siger Sine Juul Praastrup, Senior Vice President for byggeri og industri i COWI, og fortsætter:

Skoleeleverne bringer med sikkerhed nye perspektiver og ideer til bordet, og vi glæder os til at se deres løsninger på opgaven og forhåbentlig øge deres interesse for naturvidenskaberne.

Danfoss ser også frem til at være en del af Naturfagsmaraton.

Hos Danfoss ved vi, at gode ideer starter med nysgerrighed og lysten til at prøve ting af. Naturfagsmaraton giver eleverne mulighed for at være kreative og finde løsninger på virkelige udfordringer – som at sikre et sundt indeklima – og netop den slags ideer kan være med til at gøre en forskel langt ud over klasselokalet, siger Burkhard Winski, HR Country Director Denmark, Danfoss, og fortsætter:

Siden Mads Clausen grundlagde virksomheden for over 90 år siden, har vi bygget videre på hans passion for teknik, opfindsomhed og godt håndværk. Vi vil gerne vise, at man hos os kan være med til at forme fremtiden gennem nytænkning og moderne teknologi.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Knud Højgaards Fond, Otto Mønsteds Fond og ESERO.

Konkurrencedagen foregår den 16. marts 2026 fra kl. 9.00 – 12.30 i Hillerødsholmskolens hal, Hillerødsholmsalle 2, 3400 Hillerød

Her deltager følgende skoler:

Grønnevang Skole
Hanebjerg Skole
Hillerød Vest Skolen
Hillerødsholmskolen
Sophienborg Skolen

11. marts 2026

Mette Frederiksen: Verden er urolig, men Danmark skal styrkes indefra

I Torvehallerne talte statsministeren om krig, energipriser og børns mistrivsel, mens hun i interview med LokalNyt pegede på behovet for at styrke Danmark indefra.

Af: Andreas Hjort | Foto: Socialdemokratiet

Tirsdag den 10. marts besøgte statsminister Mette Frederiksen Torvehallerne i Vejle til arrangementet En samtale om verden og hverdagen. Her deltog hun i en åben samtale med Christian Degn om international uro, velfærd og danskernes hverdag midt i valgkampen frem mod folketingsvalget den 24. marts.

Danmark skal styrkes indefra

Forud for arrangementet talte LokalNyt med statsministeren om de vigtigste temaer i valgkampen. Her sagde hun, at hendes vigtigste mål er at styrke Danmark indefra, selv om verden er præget af uro.

Lokalet var fyldt, da Mette Frederiksen og Christian Degn gik på scenen i Torvehallerne. Foto: Socialdemokratiet.

Det jeg håber mest på, og det jeg kommer til at arbejde mest for, det er, selvom vi er i gang med at håndtere en meget urolig verden, at vi også styrker Danmark indefra, sagde Mette Frederiksen til LokalNyt.

Den samme pointe gik igen fra scenen i Vejle, hvor hun koblede udenrigspolitik sammen med danskernes hverdag.

Vi skal have bragt energipriserne ned. Vi skal have styr på vores ydre grænser. Og så, hvis du spørger mig, skal vi også have et ordentligt velfærdsløft, sagde hun under arrangementet.

Udenrigspolitik fylder mere

Ifølge statsministeren fylder udenrigspolitik mere i denne valgkamp end tidligere. Det sagde hun også til LokalNyt, hvor hun pegede på, at krig, konflikt og oprustning fylder langt mere end i tidligere valgkampe.

På scenen i Vejle sagde hun desuden:

Verden er jo blevet så urolig, at det, der er nyheder om morgenen, ikke længere er nyheder om aftenen.

Børnefamilier og mistrivsel fylder

Samtidig fortalte Mette Frederiksen til LokalNyt, at hun især møder bekymringer fra børnefamilier.

Jeg tror, det der gør størst indtryk lige nu, det er børnefamilier, der har det svært, fordi der for eksempel er skolevægring hos deres børn, sagde hun til LokalNyt.

Også det tema fyldte under arrangementet, hvor hun pegede på mistrivsel blandt børn og unge som en voksende udfordring.

Vi ser skolevægring i et omfang, vi aldrig nogensinde har oplevet før. Det tynger rigtig mange familier, sagde hun fra scenen.

Velfærd er fortsat vigtigst

Selvom den internationale situation fylder mere end tidligere, fastholdt statsministeren i interviewet med LokalNyt, at velfærd fortsat er hendes vigtigste prioritet.

Hvis jeg kun må vælge én ting, så bliver det, at vi skal gøre Danmark stærkere indefra også, og det er selvfølgelig vores velfærdssamfund, der er det vigtigste, sagde hun til LokalNyt.

Statsministerens besøg i Vejle var en del af hendes rundtur i landet i forbindelse med valgkampen frem mod folketingsvalget den 24. marts.

22. januar 2026

Udvalgt blandt flere end 6.000 foreninger: Café Slotsbio i Hillerød får ekstraordinær støtte

Café Slotsbio i Hillerød kan se frem til 100.000 kroner i ekstraordinær støtte fra energiselskabet OK. Hillerøds ældste biograf er én af i alt 10 vindere.

Af: OK | Foto: Café Slotsbio
PRESSEMEDDELELSE

Det er ikke kun gode film, succesfulde arrangementer og mange gæster i salen, der giver grund til glæde hos de frivillige bag Hillerøds ældste biograf, Café Slotsbio. Nu kan de også juble over at være én af 10 modtagere af 100.000 kroner i ekstraordinær foreningsstøtte fra energiselskabet OK’s Energipulje.

Energipuljen på 1 mio. kr. har været åben for alle foreninger, der søgte penge til et godt formål. Langt over 6.000 foreninger har søgt om støtte til alt fra elbusser og solceller til idrætsudstyr og arrangementer. Initiativer, der uden tvivl vil gøre en forskel for foreningslivet, lokalsamfundet og frivillige fællesskaber.

Café Slotsbio i Hillerød er valgt som én af vinderne af 100.000 kroner. Her skal pengene primært bruges til at installere solceller på taget, så biografens energiforbrug kan sænkes og i langt højere kan dækkes af grøn energi.

Vi er meget, meget glade for det her. Vi ansøgte om ekstraordinær støtte for at få solceller på taget, og pengene her hjælper os godt på vej. Med solcellerne kan vi reducere energiforbruget, og samtidig er det et godt signal at sende som biograf og spillested, siger Peter Friis Swensson, der er bestyrelsesmedlem og filmansvarlig i Café Slotsbio.

Over 4000 foreninger modtager støtte i år

OK støtter hvert år velgørende organisationer og lokale foreninger over hele landet med et stort millionbeløb. Støtten startede helt tilbage i 1989 og i dag kan OK’s kunder – uden at det koster dem noget – støtte en udvalgt forening, når de lader elbilen, tanker benzinbilen eller tænder for lyset derhjemme.

Knap 4.000 foreninger på tværs af Danmark – sportsklubber, ungdomsforeninger, velgørende organisationer med flere – får hvert år økonomisk støtte. Og nu er 10 foreninger eller organisationer – herunder Café Slotsbio i Hillerød – udvalgt til ekstra støtte.

Vi er rigtig glade for at kunne give en ekstraordinær støtte til 10 gode formål, der gør en forskel for foreningen og dem, der har glæde af den. Foreningslivet er rygraden i det danske samfund og i OK har vi en klar ambition om at støtte det lokale Danmark, siger Jens Bomholt, kommunikationschef i OK.